Strategie en doelen

Jouw organisatie wil of moet van koers wijzigen.

Je wil duurzamer, maakt je zorgen over de lange termijn koers van jouw organisatie, wilt medewerkers en klanten binden, je moet voldoen aan regelgeving. 

De koers wijzigen in 5 stappen

Stap 1. Nulmeting en voorbereiding

Wat is de missie van de organisatie? Wat zijn de doelen? Tegen welke problemen en uitdagingen loopt jouw organisatie aan? Wie en wat zijn daarvoor nodig? Hoe maken we het succesvol? In hoeverre vullen de producten en diensten van jouw organisatie - nu en in de toekomst - de behoefte van de klant in? Hoe staat de organisatie er nu voor? Wat zijn kansen en bedreigingen? En wat is de impact van jouw organisatie op planeet en maatschappij?

Relevante vragen die beantwoord moeten zijn voor je start.

Het resultaat: Helder waar de organisatie staat en waar die heen wil op lange termijn. Het verbeterpotentieel is in kaart. Er ligt een MVO rapportage die een belangrijke stap is om te voldoen aan CSRD wetgeving.


Stap 2. Alle belangen begrijpen

De organisatie wil veranderen. Maar in hoeverre geldt dit voor medewerkers, partners en klanten?

Pas al we alle belangen goed begrijpen, is het zinvol om een strategie en doelen te formuleren.

Het resultaat: Helder wat de belangen van stakeholders zijn en wat ze wel en niet kunnen bijdragen. Samen met klanten, medewerkers, leveranciers en andere betrokkenen is de koers scherper gesteld. Er is enthousiasme om aan de slag te gaan.


Stap 3. Een strategie en doelen

Afhankelijk van de situatie werken we hier aan antwoord op de vraag: Wat worden de doelen voor de organisatie? Dit kan gaan over de lange en korte termijn.

Het resultaat: Focus en richting, commitment, energie de juiste kant op.


Stap 4. Sturing, een plan en zin in de verandering

Net zo belangrijk als doelen is goede aansturing, een plan en zin in de verandering. Je bespreekt en formulert de randvoorwaarden die nodig zijn om doelen te realiseren. En de organisatie stuurt op doelen. Ohja, sturen is niet afrekenen. Sturen is het voeren van het goede gesprek over successen en afwijkingen. En daarvan leren.

Het resultaat: Een lerende organisatie. En succes!


Stap 5. Executie

Hoewel wij geloven dat je organisatie met de juiste richting en energie meer voor elkaar gaat krijgen met dezelfde mensen, is vaak nodig te werken aan de verbetercapaciteit. De organisatie leert WAT nodig is om de juiste koers te realiseren.

Meer hierover bij: Adaptievermogen